Finnish

#theshowisover

Tämä on vetoomus koko alallemme niin Ruotsissa kuin kansainvälisesti.
Olemme keränneet useita uhrien kertomuksia, joista osan jaamme nyt. Kirjoituksista huomaa, että ahdistelua esiintyy kentällämme kaikissa ammattipositioissa, pienimmistä ryhmistä ja yksilöistä suurimpiin kouluihin, instituutioihin, tiloihin, suuriin kiertäviin ryhmiin ja festivaaleihin. Kuvio toistuu samanlaisena kuin muuallakin yhteiskunnassa. Suuremmissa instituutioissa on luotu toimintaohjeita ja -malleja, joiden ansiosta osa ilmiannoista on johtanut oikeustoimiin, kun taas osa on jäänyt huonon hallinnon jalkoihin.

Pienissä sirkusryhmissä ja yksilötasolla ahdistelu on piilossa lämpimän ja hyväntahtoisen julkisivun takana, joka törkeästi valehtelee ahtaiden olojen ja huonojen olosuhteiden olevan samat kaikille. Tarjolla on edistystä uralle tai apua opintoihin, mutta niiden sijaan motivoitunut opiskelija ja työskentelyhalukas artisti saakin osakseen häirintää. Naisammattilaiset*, jotka haluavat yksinkertaisesti tehdä työtään, saavat seksuaalisesta ehdottelusta kieltäytymisestä rangaistukseksi uhkailua, häirintää, ahdistelua, vainoa sekä poissulkemista työtehtävistä ja projekteista.

Vaadimme kouluihin ja työpaikoille nollatoleranssia seksuaaliselle häirinnälle ja -väkivallalle.

Vaadimme, että välinpitämättömyyden ja kauhistelun sijaan kaikki valta-asemissa olevat ryhtyvät toimiin häirintää vastaan.

Vaadimme koulujen ja instituutioiden vastuulliselle henkilöstölle pakollista koulutusta väkivallan, valtasuhteiden väärinkäytön ja seksuaalisen häirinnän ehkäisyyn.

Vaadimme kaikille sirkustaiteen opiskelijoille pakollista koulutusta väkivallan, valtasuhteiden väärinkäytön ja seksuaalisen häirinnän ehkäisyyn alan ammatillisissa opinnoissa ja korkeakouluissa.

Me vaadimme tukea – emme hylkäämistä.
Me vaadimme kuuntelua – emme vaientamista.

#theshowisover

Te, suuret oppilaitokset, instituutiot, organisaatiot ja festivaalit, te olette epäonnistuneet. Teillä on resursseja ja valtaa viedä kehitystä eteenpäin. Teillä on tilaisuus yrittää uudelleen ja toimia tällä kertaa paremmin. Selvittäkää, miksi toimintamallinne ja ohjeenne ovat riittämättömät. Miksi niin harva uhri uskaltaa ilmiantaa ahdistelijansa? Miksi uhrit tuntevat olonsa hylätyiksi, vaikka toimintaohjeita olisikin noudatettu? Tutkikaa toimintaanne ja lopettakaa vaientamisen kulttuuri. Te koulutatte ja työllistätte useita ihmisiä. Ottakaa ohjat käsiinne! Toimikaa roolimalleina ja näyttäkää tietä.

Te pienemmät ryhmät ja itsenäiset toimijat alallamme, te olette epäonnistuneet.
Aiomme raportoida kaiken riippumatta siitä, kuinka paljon me teistä pidämme, kuinka ystävällisiä te olette lavalla ja takahuoneissa ja kuinka paljon töitä te tarjoatte. Tästä lähtien me pidämme huolen toinen toisistamme, emme teistä. Olemme jakaneet kokemuksemme ahdistelusta toinen toisillemme. Emme suojele teitä enää. Se on nyt ohi. Häpeä on teidän.

Ja te miehet, jotka tiedostatte ongelman ja toimitte sitä vastaan – jatkakaa. Pitäkää meidän puoliamme. Myös miesten kesken. Pysykää rinnallamme. Sivistäkää miehiä ympärillänne. Älkää naurako seksistisille vitseille. Älkää olko hiljaa. Älkää ottako heiltä töitä vastaan. Hyödyntäkää synnynnäistä etuoikeutta, että olette miehiä.

#theshowisover

“Keikalla, juuri ennen kuin nousen ilmaan 15 metrin korkeuteen, ripustusteknikko varmistaa, että valjaani ovat kunnolla kiinni. Kuten kaikki tiedämme, valjaiden solki on vartalon etupuolella, mutta jostakin syystä mies koskettaakin takamustani. Tämä tapahtui hyvin nopeasti. Saman miehen tehtävä on pitää turvaköydestäni kiinni. En voinut ottaa asiaa puheeksi saman tien. En pelännyt, mutta hänellä ei ollut oikeutta tehdä niin kuin hän teki. Ripustusteknikkona hän oli valta-asemassa, jota hän käytti hyväkseen.”

”Minulle tarjottiin työtä, jolla saisin maksettua lähitulevaisuuden laskut. Olin ollut todella huolissani taloudestani, joten tämä työtarjous tuli juuri oikeaan aikaan. En tuntenut miestä, joka työtä tarjosi, tiesin vain hänen olevan minua iäkkäämpi ja tunnettu henkilö alalla. Hän kutsui minut työtapaamiseen luokseen, kaikki meni oikein hyvin ja olin kiitollinen, että hän oli pitänyt minua työhön sopivana. Tapaamisen jälkeen hän tarjoutui tekemään minulle ilmaisen hierontahoidon, mikä on yleistä sirkustaiteilijoiden kesken. Muut naiset olivat kertoneet hänen olevan hyvä. En ehtinyt olla hierontapöydällä kauaakaan, kun kaikki alkoi tuntua väärältä. Hän tuli liian lähelle, hengitti raskaasti ja kosketti minua väärällä tavalla. Pelästyin ja jäädyin paikalleni. Hän huomasi tämän, mutta jatkoi silti. Sanoin, että minun pitäisi pian lähteä, mutten uskaltanut pysäyttää häntä. En saanut mielestäni miehen lukitsemaa ovea ja että kukaan ei voisi nähdä minua suljettujen verhojen takana. Peruisiko hän työtarjouksen, jos käskisin hänen lopettaa? Vai kävisikö hän väkivaltaiseksi? Satuttaisiko hän minua? Raiskaisiko hän minut? Hän hieroi rintojani pitkään ja kertoi minulle kuinka kaunis olen, kuinka minulla on täydellinen keho. Kun hän oli valmis, hän suuteli minua otsalle ja päästi minut liikkeelle. Oksensin kotimatkalla. Minua hävetti ja tunsin itseni lapselliseksi. En tehnyt ilmiantoa, sillä ajattelin ettei se johtaisi mihinkään.”

“Miesartistit läimäyttelivät minua ja muita naiskollegoita takamuksillemme, toisinaan kun menimme heidän ohitseen alusvaatteissa, toisinaan näyttämöllä. Tätä jatkui kuukausia. Aluksi olin harmissani mutta ajan kuluessa totuin. Samaa on tapahtunut aiemmin myös niin valtavan monelle kollegalleni.”

“Tapailin erästä suosittua miestä koulussa. Kaikki pitivät hänestä ja me kaikki halusimme hengata hänen kanssaan. Hän oli sirkuslajissaan hyvin taitava, hän oli hauska ja hyvännäköinen. Mutta minua kohtaan hän oli hyvin loukkaava ja äärimmäisen mustasukkainen. Hän lukitsi minut paikoilleni ja pakotti minut seksiin tavalla, jonka nyt luokittelisin raiskaukseksi. Viimein kun pääsin suhteesta irti, minulle selvisi että sama oli tapahtunut toisellekin naiselle koulussamme, eikä kukaan ollut kuunnellut häntä. Kaikki tiesivät, kaikki katsoivat muualle. Mies oli niin taitava. Se särki sydämeni.”

Me tulemme sirkusmaailmasta, joka on monen silmissä epätavallinen maailma. Taidemuotomme on kuuluisa avoimesta ilmapiiristään, jossa jokainen voi olla oma itsensä ja jossa yksilön erilaisuutta pidetään vahvuutena. Sirkus on raskaan fyysisen harjoittelun, hien, ilon ja naurun taianomainen maailma, joka tarjoaa tilan unelmille ja avoimuudelle. Kuvailemme usein, että taidemuotomme on avarakatseinen, lämmin ja inhimillinen, että tilaa on myös esimerkiksi “voimanaisille”. Tämä on monin tavoin totuus. Mutta. Alallamme pätee sama sukupuolten hierarkia, joka lävistää koko yhteiskunnan. Naisten* alisteisesta asemaa ylläpitää miesten vallankäyttö seksuaalisen häirinnän ja ahdistelun keinoin. Alistaminen ja rajoitettu liikkumatila hyväksytään ja normalisoidaan hiljaisuuden kulttuurissa, joka on taiteenalallamme yhtä yleistä kuin muussa yhteiskunnassakin.

#theshowisover

“Olin opiskelija. Eräissä juhlissa artisti, joka oli töissä isossa sirkusryhmässä, jonka kanssa itsekin toisinaan työskentelin, raiskasi minut. Kerroin asiasta koulussa ja työnantajallemme, he kehottivat minua tekemään rikosilmoituksen, minkä teinkin. Odottaessamme oikeuden päätöstä hän sai jatkaa ryhmässä työskentelyä, vaikkakin toisessa kaupungissa ja eri artistien kanssa. Kukaan ei saanut tietää mitään. Myöhemmin hänet tuomittiin syylliseksi ja hän joutui vankilaan. Halusin kaikkien tietävän mitä minulle oli tapahtunut, että olin ollut oikeassa koko ajan, että asiasta ei pitäisi vaieta. Voin pahoin ja tunsin oloni petetyksi ja tyhjäksi. Jätin opintoni, vaikka minulla oli enää viimeinen vuosi jäljellä. Jätin kaupungin ja koko sirkuselämän. Siitä ei olisi ollut iloa kuitenkaan, sillä en tuntenut kehoani, en voinut olla näyttämöllä enkä harjoitella.”

“Vaikutusvaltainen mies, joka toimii erilaisissa työtehtävissä alallamme kansainvälisesti, turhautui kun kieltäydyin ehdotuksesta harrastaa seksiä hänen kanssaan. Hän väitti “meidän molempien” halunneen sitä. Lopulta hän ilmoitti, etten ole tervetullut hänen tapahtumaansa ellen menisi sänkyyn hänen kanssaan. En mennyt. Tämän jälkeen hän lakkasi kutsumasta minua tärkeille päivällisille, keskustelutilaisuuksiin ja tapaamisiin, joihin aiemmin olin ollut tervetullut.”

”Epäilin pitkään, kuuluisiko kokemukseni tänne, sillä niin suuri osa kokemastani väkivallasta tapahtui kotona. Olin sirkusopiskelija, hän opettaja ja tällä on valtavan paljon tekemistä alamme miesten valta-asemien ja sen kanssa, kuinka rakenteet suvaitsevat väkivaltaa. ”Minun” väkivallantekijäni ei ollut se ainoa suuri nimi, se ainoa ”nero” jonka kaikki tietävät väkivaltaiseksi, joka silti saa jatkaa työtään. Väkivalta jatkui pitkään. Lopulta ajattelin, että hän oli oikeassa, kaikki jumaloivat häntä, hän oli niin taitava. He puolustivat häntä: Hän vain on sellainen, hänellä on kiivas luonne, siinä kaikki. Opin, että paras tapa oli antaa hänen harrastaa seksiä minun vartalollani silloin kun hän halusi, sitten hän antaisi minun elää elämääni ja kaikki muut ympärillämme säästyisivät draamalta. Kun hän oli humalassa ja pahimmillaan, minä pelkäsin henkeni edestä. Hän riepotteli minua, veti minua hiuksista tai jaloista, portaita alas, soraa pitkin, heitteli esineillä, uhkaili ja sitten yhtäkkiä muuttui, katui kaikkea, rukoili vielä yhtä mahdollisuutta. En voinut kertoa kenellekään, kukaan koulussa ei olisi uskonut minua. Minulla ei ollut mahdollisuutta voittaa muiden ihailua miestä ja hänen kirjavaa persoonaansa kohtaan. Kun viimein jätin hänet ja hän yksinkertaisesti lähti, aloin saada viestejä muilta sirkusopiskelijoilta, luokkatovereiltani, että olin pilannut heiltä kaiken, tuhonnut heidän mahdollisuutensa olla miehen oppilaina.”

”Se oli kaikille tuttu sana, kaikki tiesivät tämän opettajan käyttävän sitä. Kun hän sanoi sen, (nais-)oppilaan tuli kävellä hänen luokseen ja saada piiskaa takamukselleen, rangaistuksena siitä, että oli tehnyt jotakin väärällä tavalla. Kaikki tiesivät, kukaan ei uskonut koulun kuuntelevan meitä. Olin silloin 20. Ehkä siinä ei ole mitään kerrottavaa. Tiedän vain, etten voi unohtaa sitä ja että meinaan yhä oksentaa joka kerta, kun ajattelen asiaa.”

Sirkusammatti vaatii raskasta fyysistä harjoittelua ja kilpailu kouluihin pääsemisestä on kovaa. Työllistyäkseen artistin on harjoiteltava huippu-urheilijan tasolla ja ylläpitää kuntoaan jatkuvasti, jotta kun työpaikkaa tarjotaan, sen voi ottaa vastaan. Me harjoittelemme sirkustiloissa ympäri maailmaa ja tavallisesti tunnemme olomme kotoisaksi harjoitussalissa missä pain maailmaa tahansa. Esiintyjinä, tuottajina, ohjaajina, festivaalijärjestäjinä, avustajina, opettajina, johtajina, valmentajina tai tutkijoina me olemme keskenämme tuttuja riippumatta siitä, missä pain maailmaa aktiivisesti toimimme. Alamme on niin pieni, että kutsumme sitä joskus jopa “sirkusperheeksi”.

#theshowisover

”Jonkin ajan päästä onnistuin pääsemään miehestä eroon. Tulevina vuosina yritin tappaa itseni. En osannut kutsua sitä, mitä hän minulle teki, raiskaukseksi. Kesti kymmenen vuotta, että tunnustin asian. Näen häntä yhä, hän työskentelee eri festivaaleilla, hänellä on edelleen hyvin nuoria tyttöystäviä. Olen tyytyväinen elämääni nyt, mutta joka kerta jonkin raskaan takaiskun sattuessa trauma palaa takaisin. Sama pelko. Samat ajatukset kostosta.”

“Ulkomaankiertue. Tapaan työryhmän kanssa baarissa. On myöhä, joten jään yöksi ja työkaverini tarjoaa minulle yösijan. Herään kauhuissani, kun tämä mies harrastaa seksiä nukkuvan vartaloni kanssa. Jäädyin. Olin voimaton.”

”Kokemukseni liittyy seksismiin ja siihen, millaista on eristäytyä naisena miesvaltaisessa työympäristössä. Tilanne uuvutti minut. Olin todella yksinäinen, todella pitkään. Minua hävetti. Rakenne sai minut ajattelemaan, että minä olin ongelma. Minusta oli tullut se, joka vaikenee. Tein työni, saamatta koskaan tunnustusta osallistumisestani. Jätin kotiin rakkauden työtäni kohtaan. Yritin piilottaa suruni.”

“Opettajani sirkuskoulussa oli yrittänyt päästä kanssani sänkyyn jo pidemmän aikaa. Olin aikuinen, mutta hän oli opettajani ja vaikka kieltäydyin kerta toisensa jälkeen, hän jatkoi yrittämistä, flirttailua ja koskettelua tavalla, joka ei ollut opetustilanteissa tarpeellista. Minun oli oltava tarkkana, kuinka kieltäydyin; hän oli opettajani ja halusi saada kunnioitusta osakseen. Nyt myöhemmin itsenäisenä naisena en voi ymmärtää miten annoin tämän tapahtua itselleni, mutta ollakseni rehellinen, en ole koskaan tuntenut itseäni niin voimattomaksi. Kaikki mitä halusin, oli kehittyä artistina omassa lajissani ja tehdä parhaani. Minun ei opiskelijana olisi koskaan pitänyt joutua kokemaan tällaista.”

“Esityksen lopuksi, kun olemme kaikki kumartamassa, minä puvussani joka juuri ja juuri peittää takapuoleni (en ollut valinnut sitä itse), kuulen näyttämön takaa ja yleisön äänien yli humalaisen ohjaajamme huutavan “Hyvä perse (nimeni), niin hyvä perse!””

“Pitkän kiertueen viimeisen esityksen purku. Kannan painavaa lavastetta ja kollega/esimies/ohjaaja lähestyy minua takaapäin, painaa puolijäykistyneen peniksensä takapuoltani vasten, laittaa kätensä lantiolleni ja kertoo kuinka seksikäs olen ja kuinka ihanaa meillä voisi olla, kuinka hieno kiertue on ollut, samalla painaen itseään tiukemmin minua vasten. Yritän, niin kuin aina kun on paljon pelissä, vitsailla, etten aiheuttaisi epämukavuutta, ymmärtämättä tilanteen vakavuutta. Ehkä olin itse käyttäytynyt kutsuvasti, kiertueella oli paljon fyysistä kontaktia ja hierontaa. Mutta hän oli esimieheni, eli kenelle minun olisi pitänyt aiheesta kertoa.”

Moni meistä liikkuu sirkuskentällä maiden ja ammattien välillä työvuosien saatossa. Saatamme kouluttautua Ruotsissa, löytää töitä Ranskasta kolmeksi kuukaudeksi ja sitten suunnata isobritannialaisen ryhmän kanssa kiertueelle Yhdysvaltoihin ja kauden päätteeksi tehdä opetuskeikan Suomessa. Tuottajat työskentelevät kansainvälisesti, myyvät artisteja ja esityksiä tai edistävät sirkustaidetta kokonaisuudessaan. Verkosto on maailmanlaajuinen mutta tiheä. Me työllistymme ja työllistämme toinen toisiamme. Roolit voivat vaihtua tiuhaan. Koskaan ei tiedä, kenestä on riippuvainen lähitulevaisuudessa ja siksi tässä vetoomuksessa on allekirjoituksia kaikissa sirkusalan ammateissa työskenteleviltä naisilta*. Opiskelijana, taiteilijana ja esiintyjänä on myös ymmärrettävä, että elämä ja ammatti ovat ripustusteknikon, turvaköyden käsittelijän, vaikeissa tempuissa avustavan opettajan tai harjoitus- ja esiintymisparin käsissä ja niiden käsien varaan on laskettava koko ammattiura. Jotkut opiskelijat putoavat vaarallisesti aika ajoin, sillä opettaja jonka vastuulla heidän turvallisuutensa on, antaa heidän pudota koska oppilaat ovat kieltäytyneet seksistä. Tämä asettaa opiskelijan henkisesti ja fyysisesti äärimmäisen haavoittuvaan asemaan.

#theshowisover

“Hän istui katsomon eturiviin kahvikuppinsa kanssa kun lämmittelin lavalla, koska näyttämövalojen alla on kaikkein lämpimintä. Hän huusi nauttivansa valtavasti näkemästään, henkilökohtaisesta esityksestä yksin hänelle. Lopun ajan piileskelin lavan sijaan tuolien takana baarissa lämmitellen kolme lisävaatekertaa ylläni.”

“Olen käynyt tämän taiteilijana läpi niin monta kertaa. Viimeisin tapaus oli tunnettu sirkusorganisaation johtaja. Meillä oli hyvä keskusteluyhteys, molemminpuoliselta vaikuttava ammatillinen kiinnostus toistemme töitä kohtaan ja olin kertonut hänelle, että työskentelisin mielelläni hänen ja johtamansa ryhmän kanssa. Tapasimme illallisella ja hän lupasi, että voisin esiintyä ryhmän tulevassa esitystuotannossa. Myöhemmin samana iltana sain viestin, jonka kaltaisia olen saanut niin monta kertaa aiemminkin; hän lähetti minulle alastonkuvan itsestään. Petyin niin paljon, etten vastannut mitään. Tämän jälkeen hän lakkasi puhumasta minulle. Hänen johtamassaan organisaatiossa ei myöskään ollut tarjolla töitä minulle.”

“Minun vastuutehtäväni oli markkinoida esitystä, jota oli tarkoitus kiertue-esittää muutaman vuoden ajan, jotta saisimme ryhmällemme rahaa. Työtä, työtä ja työtä, löytääkseni kohteita, tehdäkseni sopimuksia ja saadakseni niihin nimiä alle, jotta esitys voisi kiertää. Usean kollegan ja artistin työllisyys riippui minun työstäni. Eräänä iltana esityksen jälkeen eri maalaisia alan ammattilaisia kokoontui hotellibaariin ja pääsin vihdoin keskustelemaan henkilön kanssa, joka on yksi alamme vaikuttavimpia festivaalijohtajia. Jos hän ostaisi teoksen festivaalilleen, uskaltaisivat muutkin festivaalit ostaa. Hän vaikutti hyvin kiinnostuneelta esityksestä ja kun viimein lähdimme baarista, olimme hänen kanssaan ainoat paikalla, muu hotelli oli täysin hiljainen. Samalla hetkellä, kun pääsin huoneeseeni, huoneen puhelin soi. Nostin luurin. Linjan toisessa päässä joku masturboi ja hengitti raskaasti puhelimeen. Kukahan se mahtoi olla… Emme koskaan päässeet hänen festivaalilleen.”

“Olin sirkusopiskelija, työskentelimme teatteriohjaajan kanssa. Eräissä juhlissa mies halusi jatkuvasti tanssia minun kanssani, hän työnsi itseään minua vasten, käänsi minut ympäri ja halasi minua hieman liian kovaa. Hän oli yli puolet minua vanhempi. Luokkamme miesopiskelijat sanoivat, että hän haluaa seksiä kanssani ja että minun kannattaisi tarttua ehdotukseen edistääkseni uraani. Tunsin oloni vastenmieliseksi, tosin myös hieman iloiseksi. En mennyt hänen kanssaan sänkyyn enkä ole koskaan työskennellyt hänen kanssaan. Tämä raivostuttaa. Miksei ikinä riitä, että on taitava siinä mitä tekee? Miksi kaiken täytyy perustua lopulta siihen, kuinka “pantava” olet? Tämä on nöyryyttävää ja olen lopen kyllästynyt tähän.”

Vaadimme kouluihin ja työpaikoille nollatoleranssia seksuaaliselle häirinnälle ja -väkivallalle.

Vaadimme, että välinpitämättömyyden ja kauhistelun sijaan kaikki valta-asemissa olevat ryhtyvät toimiin ahdistelua ja häirintää vastaan.

Vaadimme koulujen ja instituutioiden vastuulliselle henkilöstölle pakollista koulutusta väkivallan, valtasuhteiden väärinkäytön ja seksuaalisen häirinnän ehkäisyyn.

Vaadimme kaikille sirkustaiteen opiskelijoille pakollista koulutusta väkivallan, valtasuhteiden väärinkäytön ja seksuaalisen häirinnän ehkäisyyn alan ammatillisissa opinnoissa ja korkeakouluissa.

Me vaadimme tukea – emme hylkäämistä.
Me vaadimme kuuntelua – emme vaientamista.

#theshowisover

Me puhumme yhdellä äänellä emmekä kommentoi vetoomuksen sisältöä.
Kaikki allekirjoittaneet seisovat vetoomuksen takana, vaikkeivät itse olisi seksuaalisen väkivallan tai ahdistelun uhreja.

* Vetoomuksemme koskee naisia, kaikkia naiseksi itsensä identifioivia sekä muunsukupuolisia ihmisiä.

Annonser